Een van de beste manieren om wederzijdse waardering te creëren, is complimenten geven. Hoewel mensen beweren dat ze niet van pluimstrijkerij houden, is het tegendeel waar. Iedereen wordt graag opgehemeld. De pluimpjes die we op de hoed gestoken krijgen, versterken ons gevoel van eigenwaarde. Maar met ‘slijmen’ moet je voorzichtig zijn, lichtzinnige vleierij doet meer kwaad dan goed. Enkel als je op een gepaste manier complimenten uitdeelt, gaan mensen je er aardiger door vinden. En het verrast je waarschijnlijk niet dat mensen geneigd zijn om hun order eerder te gunnen aan verkopers die ze persoonlijk waarderen.
De eigenschappen van een goed geplaatst compliment:
- Gemeend, oprecht uit het hart.
- Goed getimed. (Geef het zeker niet te vroeg in een verkoopgesprek).
- Het gaat over een relevant onderwerp.
- Het wordt op een effectieve manier gegeven.
Een methode om effectief te complimenteren:
- Geef het compliment.
Doe een positieve uitspraak over iets wat je opvalt.
Voorbeeld:
“Ik moet zeggen, mijnheer Prospect, het valt mij op dat de werkplaats hier altijd zo ordentelijk en opgeruimd is, dat zie ik toch niet veel.”
- Licht het compliment toe.
Vertel de reden voor je compliment.
Voorbeeld:
“Ik bezoek wel vaker bedrijven die actief zijn in uw branche. Door de drukte lijken de ateliers soms meer op een slagveld dan op een werkruimte. En hier is het telkens alsof de kuisploeg net is langs geweest.”
- Stel een vraag
Vraag ongeveinsd om uitleg. Je compliment zal er een grotere impact door hebben omdat:
- het echter overkomt en omdat het jouw opmerkzaamheid onderstreept.
- je de prospect doet nadenken over je compliment waardoor het hem meer zal raken.
- je iets kan leren van de uitleg die de prospect geeft.
Voorbeeld:
“Hoe krijg je het voor mekaar om alles zo netjes en gestructureerd te houden? Zijn hierover afspraken met de medewerkers gemaakt? Hoe krijgt u het gedaan?”
Als je dus nog eens de kans ziet om een compliment te geven, denk dan; compliment geven, toelichten en een vraag stellen! Let vervolgens goed op je gesprekspartner. Je zal zien dat je lovende woorden hem deugd doen!
Bron: http://www.saleschamp.be/nl/effectief-complimenten-geven-157.htm
Waarom dit artikel?
“Complimenten geven is vandaag de dag belangrijk. Vooral omdat we die eigenlijk veel te weinig geven. Als verkoper is het belangrijk een goede band te hebben met klanten. Iedereen houdt ervan om eens gecomplimenteerd te worden. Maar opgelet! Complimenten geven kan ook de verkeerde kant uit gaan. Het is belangrijk dat je niet gaat slijmen. Met deze tips is het iets duidelijker wat geapprecieerd wordt en wat iets minder.”